Els pneumàtics anti-punxada són tots aquells que per mitjà de diferents sistemes segons el fabricant, permeten seguir rodant una certa quantitat de quilómetres a una velocitat moderada encara que la presió interior sigui nula. Per aixó es coneixen amb el nom de "run-flat"
Així, el primer fabricant a desenvolupar aquest tipus de pneumàtic fou BRIDGESTONE a finals dels '80 per a vehicles esportius d'alta gamma. Més tard, cada fabricant aniria introduïnt el seu sistema:
- GOODYEAR al 1992 amb el sistema EMT (Extended Mobility Technology).
- DUNLOP amb el DSST (Dunlop Self Supporting Technology).
- CONTINENTAL amb el SSR (Self Suppoting Runflat)
- MICHELIN amb el SST (Self Supporting Tyre)
Aquest sistema es basa amb un pneumàtic sense anella de recolzament interior anomernat "autoportant", sino que disposa d'uns flancs reforçats que garanteixen la capacitat de càrrega en cas de rodar sense pressió.
Un altre sistema anti-punxada és l'anomenat "tecnologia amb suport independent" en el que un insert (anella, espuma, etz) a l'interior del pneumàtic fa que es pugui rodar desinflat sense que es degradi el pneumàtic. Amb aquest sistema tenim els fabricants:
- MICHELIN amb el PAX SYSTEM l'any 1996
- CONTINENTAL amb el CSR (Continental Safety Ring)
- PIRELLI amb el EMI (Espanso Modulare Integrato)
Últimament ha sorgit una tercera generació de pneumàtics anti-punxada en el que la punxada es repara en marxa, és a dir, quan el pneumàtic detecta una baixada de pressió, un component a l'interior s'encarrega de cubrir el forat immediatament i els ocupants ni s'en adonen de la punxada. Tal és el sistema de:
- MICHELIN amb el 3S CONCEPT
- PIRELLI amb el sistema SEAL INSIDE
Amb aquest sistema s'eliminen tres inconvenients que presenten els altres: el pneumàtic run-flat pesa més que el convencional, és mes car i al tenir la banda de rodadura més rígida fa que s'en resenti la comoditat del vehicle.
A part del pneumàtics anti-punxada hi han diversos sistemes per evitar el tenir que parar per a canviar el pneumàtic punxat amb el risc evident de patir un accident. Hi ha fabricants que han optat per oferir kits anti-punxada omplenant els pneumàtics amb espuma autosellant, i connectar un compressor instal-lat en el lloc de la roda de recanvi.
Malgrat aixó, el futur sembla que passa per eliminar la cinquena roda dels cotxes, sigui la convencional o la "galeta d'emergència". Aixó beneficia tan els dissenyadors de cotxes, ja que un dels problemes actuals és encabir la roda de recanvi en els vehicles moderns, com els usuaris amb l'estalvi en pes i per tant, de carburant al eliminar uns 30 kgs. essent els cotxes més eficients. La deducció lògica és que s'eliminaran el 20% dels pneumàtics necessaris per a turismes amb el benefici mediambiental que aixó comporta.
|